AKTUALNOŚCI
08-05-2025
Zwrot - Sorus/Dygresje
30-04-2025
Zwrot Widnokrąg
Zaglądając do księgarni, klient szuka m.in. pięknych opowieści, wiedzy, poezji, pozycji pobudzających wyobraźnię i kreatywność. Poza książkami, mogą mu to zapewnić również gry i zabawki. Zatem czemu nie oferować gier lub zabawek, które są pokrewne książkom? Wystarczy sięgnąć po ciekawa historię i ją ożywić.
Jak często w podobnych sytuacjach, nie ma prostej odpowiedzi na pytanie, jakie produkty umieścić w asortymencie. Sprzedawcy muszą uwzględnić wiele czynników, w tym ofertę pobliskiej konkurencji, własne cele biznesowe, czyli to, czym właściwie chcą być w swojej okolicy, oraz jaką mają wiedzę o oferowanych produktach.
Kierując się grupą docelową
Jeśli myślimy w kategoriach potrzeb i grup klientów, księgarnie są idealnym miejscem do sprzedaży gier i zabawek. Grupa docelowa dla zabawek jest niemal identyczna jak w wypadku książek: rodzice, dziadkowie, ludzie szukający prezentów i tacy, którzy chcą zrobić przyjemność siebie. W rezultacie księgarnie mają szansę stać się małym „sklepem rozrywkowym” w swojej okolicy, oferując opowieści i ciekawych bohaterów w postaci drukowanej i zabawkowej. Tworząc asortyment zabawek w księgarni, warto użyć jako przewodnika grup wiekowych określonych dla książek. Od linii produktów dla maluchów, przez przedszkolaki i uczniów, po młodzież, w ofercie warto mieć gry i zabawki dla danego wieku.
Tematyka na wagę złota
Oprócz dostosowania asortymentu do grup wiekowych, warto też wybrać zabawki z określonych grup tematycznych. Dla przykładu na półce z książkami dla dzieci mogą się też znaleźć zabawki pomagające maluchom w nauce chwytania, słuchania i obserwacji świata wokół nich. Przewodniki turystyczne warto umieścić obok gier podróżnych do samochodu, pociągu lub samolotu. Gry alfabetyczne i liczbowe są idealne dla przedszkolaków.
Podobnie jak propozycje książkowe, także odpowiednie gry planszowe i zabawki można prezentować w konkretnych okresach, np. na początku wakacji i przed świętami. Gry oparte na historii można umieścić obok książek historycznych, a zabawki i gry rodem z mitycznych opowieści na półce z literaturą fantasy.
Obserwacja trendów i innowacji
Produkty modne, takie jak fidget spinnery, mają potencjał generowania dodatkowej sprzedaży. Tak jak nowości książkowe i bestsellery, artykuły w sektorze zabawek wspierane krzykliwą reklamą, np. opaski w 2016 i fidget spinnery w 2017, mogą łatwo generować dodatkową sprzedaż, również w zakresie pokrewnych książek. Produkty te również „wabią” młodych klientów do księgarni. Ważne, aby te produkty pojawiały się w kręgu zainteresowania księgarzy w odpowiednim czasie.
Wielkość księgarni a zabawki
Im mniejszą przestrzenią dysponuje księgarz, tym ważniejsze jest odkrywanie „ukrytych klejnotów” poprzez odwiedzanie targów branżowych i szukanie specjalnych zabawek, które uzupełnią i wzmocnią asortyment książek. Jest to istotne również w kontekście proponowanych cen i planowanego zysku.
Klientów trzeba jednak na nowe rodzaje produktów w ofercie przygotować. Powinni zauważyć, iż sklep sprzedaje też zabawki, jeszcze zanim wejdą do środka. Czytanie i zabawę można połączyć już na witrynie sklepowej. Odniesienie do gier i zabawy można nawet zawrzeć w nazwie sklepu. Zależnie od rozmiaru księgarni może w niej być jeden stół lub cały dział z zabawkami. W każdym wypadku warto unikać umieszczania w jednym dziale wyłącznie książek, a osobno zabawek. Towary należy grupować zgodnie z wiekiem ostatecznego adresata i tematem, aby budzić w klientach emocje i dawać im pomysł na dobre prezenty.
Jak z powodzeniem wprowadzić zabawki do oferty księgarni?
Stwórz listę kontrolną i zgodnie z nią wprowadzaj po kolei zmiany:
O autorce
Britta Meyer od 19 lat jest cenionym konsultantem i ekspertem w sektorze detalicznym. Bardzo dobrze zna branżę zabawkarską, książkową i sektor specjalistycznych produktów dla dzieci oraz potrzeby detalistów, wielokrotnie moderując spotkania różnych grup interesu. Pracuje z detalistami nie tylko, by dogłębnie analizować kluczowe wskaźniki wydajności i zmiany rynkowe, ale też tworzyć scenariusze potencjalnych zmian asortymentu i prezentacji rynkowej w ramach grup.