Strefa marek
Poradnik nr 15 - Mądre zarządzanie kosztami
Zwiększanie zysków poprzez zarządzanie kosztami

Potrzeba rozwoju i chęć zwiększania rentowności przedsiębiorstw są nieodzownymi elementami prowadzenia firmy. Wielu właścicieli i kierowników w poszukiwaniu obszarów pozwalających na wygenerowanie większej gotówki skupia się na zwiększaniu sprzedaży. Sprzedają nowe produkty, szukają nowych klientów, przeznaczają większy budżet na marketing itp. Nie jest to jednak jedyna możliwość pozyskiwania większych pieniędzy. Poniżej omówimy jedną z „innych” metod – jest nią zarządzanie kosztami.

Zwiększanie zysków poprzez zarządzanie kosztami

Etapy skutecznego kontrolowania kosztów

Aby efektywnie zarządzać kosztami firmy, nie wystarczy świadomość, jakiej są one wielkości. Koszty bowiem planuje się tak jak każdy inny aspekt biznesu – i jest to pierwszy z kluczowych kroków do bycia skutecznym w tej dziedzinie. Zarządzanie wydatkami należy podzielić na cztery etapy:

1. Planowanie zarządzania kosztami;
2. Szacowanie kosztów;
3. Określanie budżetu;
4. Kontrolowanie kosztów.

Zdobycie umiejętności w powyższych obszarach pozwala ograniczyć rozchód pieniędzy, co przekłada się na dodatkowe zyski.

Plan

Pierwszym, nieodzownym elementem, o którym już wspomnieliśmy, jest zaplanowanie zarządzania kosztami w firmie. Na tym etapie kluczowe jest ustalenie zasad, którymi będziemy się kierować, decydując się na generowanie poszczególnych kosztów. W efekcie powinien powstać plan jasno określający, w jaki sposób będziemy zarządzać finansami przedsiębiorstwa. Taki plan warto oczywiście przygotować już na etapie tworzenia biznesplanu dla naszej firmy. Powinny zostać w nim poruszone takie tematy, jak:

  • w jaki sposób będą podejmowane decyzje;
  • w jaki sposób będą realizowane dane procesy związane z zarządzaniem kosztami;
  • kto może podejmować decyzje na poziomie finansowym firmy;
  • w jaki sposób będą mierzone koszta;
  • jakich metod użyjemy do dokumentowania bieżących wyników;
  • jakiej wielkości koszty są dopuszczalne.
Wdrożony w życie szczegółowy plan pozwoli wypracować procesy, jakie będą realizowane na poziomie decyzyjnym.

Szacowanie

Kolejnym krokiem jest jak najdokładniejsze oszacowanie całkowitych kosztów firmy – zarówno stałych, jak i zmiennych. Jeżeli dopiero rozpoczynamy działalność, to oczywiście szacunek ten będzie bardziej abstrakcyjny, ale wraz z upływem czasu będziemy mogli zacząć opierać się na rzeczywistych danych. Szacowanie kosztów ma za zadanie określić, jakiej wielkości wydatków powinniśmy się spodziewać. Następnie warto je wszystkie ocenić, by mieć świadomość, w przypadku których istnieje możliwość zmniejszenia – w końcu to jest naszym celem w dążeniu do zwiększenia zysków. Dla nowych biznesów warto określić dopuszczalne odchylenie od prognozy kosztów, a z czasem stworzyć precyzyjny i rzeczywisty ich zakres. Dodatkowo warto uwzględnić potencjalne ryzyko związane ze specyfiką prowadzenia działalności, uwzględniające plany w przypadku awarii i zdarzeń losowych.

Określanie budżetu

Trzeci krok opiera się w dużej mierze na dobrym oszacowaniu kosztów. Kiedy już udało nam się stworzyć plan, będzie on podstawą budżetu wzbogaconego o ustaloną rezerwę. Takie zestawienie powinniśmy przygotować dla poszczególnych obszarów i działań firmy. Opierając się na planie kosztów, będziemy mogli w łatwy sposób dokonać oceny wyników finansowych. Warto również w tym miejscu zastanowić się nad sposobami pokrycia wydatków, a co za tym idzie – przeanalizować źródła, z których będziemy czerpać gotówkę potrzebną do prowadzenia firmy. Mając tak przygotowany plan, będziemy w stanie na bieżąco śledzić zużycie środków finansowych i co istotne – oceniać naszą efektywność w czasie. Pozwoli to kontrolować postępy, prognozować dalsze wydatki oraz korygować wcześniejsze ustalenia.

Kontrola

Na koniec pozostaje nam obserwacja realizacji planu, przy utrzymaniu wydatków na ustalonym wcześniej poziomie. Ten etap pozwala nam na dostrzeżenie ewentualnych luk w planie lub punktów, w których budżet zbyt odchodzi od szacowanej wielkości. To również moment, w którym możemy pozwolić sobie na analizę współpracy z wykonawcami pod kątem efektywności. Najistotniejszym elementem pozostaje jednak monitorowanie, by koszty nie przekraczały limitu środków oraz aby budżet nie był przeznaczany na działania nieujęte w planie kosztów.

Utrzymanie płynności finansowej oraz kontroli nad przedsiębiorstwem wymaga wiedzy z wielu dziedzin, a zarządzanie kosztami jest jednym ze sposobów pomocnych w uzyskaniu większych przepływów pieniężnych. Jeżeli tylko będziemy trzymać się powyższych kroków i sumiennie podchodzić do precyzyjnie utworzonego planu, stanie się on naszym sprzymierzeńcem. Nasza firma zacznie wówczas odnotowywać coraz lepsze wyniki, co umożliwi szybszy rozwój prowadzonej działalności.


Rynek Zabawek


Artykuł powstał przy współpracy redakcji Ateneum i magazynu "Rynek Zabawek"


Tekst: Maciej Odrowąż-Kietliński, SHtraining

Źródło fotografii: Shutterstock.com