AKTUALNOŚCI
08-05-2025
Zwrot - Sorus/Dygresje
30-04-2025
Zwrot Widnokrąg
Kary nakładane przez wyszukiwarki to coś, co spędza sen z powiek wielu webmasterom. Jednego dnia jesteś w top 3 wyników wyszukiwania, a drugiego w ogóle nie istniejesz w SERP-ach. Dzieje się tak często, ponieważ Google stale stara się udoskonalać jakość oferowanych wyników wyszukiwania.
Dowodem na to są aktualizacje algorytmów rankingowych, stosowanie kar ręcznych oraz kar algorytmicznych. Mówi się, że dziedzina SEO dojrzała, choć wiele osób wciąż nie do końca jest świadomych, za co i dlaczego może zostać ukaranym przez Google.
Filtr czy ban?
Kary od Google dzielą się na filtry i bany. Nie należy traktować ich na równi, ponieważ różnica między nimi jest diametralna. Czym więc różni się filtr od bana?
Filtr od Google to kara nakładana na określony czas (najczęściej od miesiąca nawet do kilku lat). Polega ona na obniżeniu pozycji słów kluczowych o kilkadziesiąt miejsc (30-70 pozycji). Filtr od Google najczęściej spowodowany jest przez:
Jak sprawdzić, czy strona dostała bana?
Najlepszym sposobem jest wpisanie w polu wyszukiwarki komendy site:adresstrony.pl. Jeżeli w wynikach wyszukiwania pojawią się twoja strona oraz jej podstrony, oznacza to, że wszystko jest w porządku. Jeśli nie – może to oznaczać, że na twoją stronę został nałożony ban. Ta zasada działa jedynie w przypadku stron, które zostały zaindeksowane przez Google. Jeśli masz świeżą stronę i po wpisaniu komendy site nie pojawiają się żadne wyniki wyszukiwania – musisz poczekać, aż Google zaindeksuje twoją witrynę. Warto pamiętać również o tym, że strona może być wyindeksowana, np. przez dodanie atrybutu „noindex” w kodzie – nie zawsze brak strony w indeksie jest równoznaczny z nałożeniem kary od Google.
Filtr ręczny vs. filtr algorytmiczny
Filtr ręczny, jak sama nazwa wskazuje, zostaje nałożony ręcznie przez pracownika Google (Search Quality Team). O karze zostajemy poinformowani w Google Search Console. Komunikat należy dokładnie przeczytać, ponieważ często zawiera wskazówki dotyczące sposobów odwołania kary (czyli tego, jakie elementy należy poprawić).
Filtr algorytmiczny nakładany zostaje przez algorytm Google. W tej jednak sytuacji webmaster nie otrzymuje informacji w Google Search Console, że nałożona została kara. Może to wywnioskować na podstawie drastycznego spadku ruchu na stronie lub pozycji.
Jak sprawdzić, czy strona dostała karę ręczną?
To, czy strona dostała karę ręczną od Google, należy sprawdzić w Google Search Console. To właśnie tam pojawi się informacja o karze bądź jej braku.
Wystarczy kliknąć w zakładkę „Ruch związany z wyszukiwaniem”, a następnie „Ręczne działania”. Na stronach, które nie otrzymały kary od Google, zakładka powinna zawierać informację „W witrynie nie znaleziono ręcznych działań przeciwspamowych”. Jeżeli w narzędziu pojawi się inny komunikat, oznacza to, że na stronę została nałożona kara.
Możliwe komunikaty w Google Search Console – filtr ręczny od Google
Kary za spam: