Bez prawa zwrotu
Opóźniony rozwój mowy 4
Opóźniony rozwój mowy 4. Pierwsze słowa: jedzenie to kolejna część serii książeczek PUS przygotowanych przede wszystkim z myślą o dzieciach, którym nauka mówienia z różnych powodów sprawia trudność. Głównym założeniem tej serii jest poznawanie i utrwalanie w trakcie ciekawej zabawy podstawowych słów, z jakimi dzieci mają do czynienia w codziennym życiu.
Opóźniony rozwój mowy 4. Pierwsze słowa: jedzenie
Po wydanych wcześniej częściach 1 (Pierwsze słowa: osoby, rodzina) i 2 (Pierwsze słowa: zwierzęta), to już kolejna książeczka służąca wspieraniu nauki mówienia.
Książeczka zawiera słowa określające znane dzieciom produkty spożywcze. Oparte na nich, znajdujące się w książeczce ćwiczenia w formie ciekawych zabaw pomagają te słowa poznawać, powtarzać, zapamiętywać i ćwiczyć ich wymowę. Towarzyszące im polecenia sformułowane są w taki sposób, aby prowokować dziecko do odpowiedzi i reakcji werbalnej. Dzięki temu, że dziecko jest skoncentrowane na rozwiązywaniu kolejnych zagadek, ćwiczenie mowy odbywa się niejako na marginesie. Nie kojarzy się przez to ze żmudnym wysiłkiem. Oczekiwane efekty takiego sposobu pracy przychodzą szybciej, łatwiej i są trwalsze.
Pierwsze słowa
Wszystkie znajdujące się w książeczkach do ORM zadania opierają się na słowach jedno- i dwusylabowych. Dzieciom łatwo je zapamiętać i skojarzyć z przedmiotami, które znają z codziennego życia.
W ten sposób zaczynamy od nauki prostych rzeczowników i czasowników, a następnie przechodzimy do budowania prostych zdań. Taki sposób nauki przypomina naturalny proces nabywania mowy.
Opóźniony rozwój mowy 4
Wszystkie książeczki tej serii ułożono zgodnie z zasadą stopniowania trudności, czyli od rzeczy łatwiejszych do trudniejszych. Dotyczy to zarówno materiału wyrazowego wykorzystanego w ćwiczeniach, jak i rodzaju zadań.
Nie określamy wieku dzieci, do których są one skierowane. Stawiamy bowiem na indywidualny poziom rozwoju i możliwości dziecka. Ćwiczenia skonstruowano tak, żeby były one ciekawe dla wszystkich dzieci, nie tylko dzieci z ORM.
Warto dysponować
całą serią książeczek do ORM, ponieważ w kolejnych częściach znajdują się słowa i przykłady zadań, które wprowadzono już w poprzednich częściach. Dzięki temu dzieci mają sposobność do wielokrotnego powtarzania i utrwalania nowych słów w nowych przykładach i kontekstach. A wszystko to w formie dobrej, angażującej zabawy.
PUS-owe innowacje
Zupełnie nowym elementem książeczek do ORM, który nie pojawił się jeszcze nigdy wcześniej, są dodatkowe karty, wydrukowane na sztywnym papierze. Znajdują się na nich wraz z podpisami obrazki przedstawiające wszystkie produkty spożywcze, z jakimi dziecko spotka się rozwiązując ćwiczenia. Wszystkie wyrazy zarówno na tej karcie, jak i w całej książeczce zostały napisane dużymi drukowanymi literami, co umożliwia i ułatwia wczesną naukę czytania.
Ten dodatkowy ruchomy element jest pomocą w rozwiązywaniu ćwiczeń, jak również w nauce nowych słów; może być także klasyczną zakładką do książki.