Monografii dotyczących kulturotwórczej roli książek wciąż mamy za mało, a te, które traktowałyby o tematyce w realiach prowincjonalnych stanowią rzadkość. Należy zatem z radością powitać książkę [] odnoszącą się do dębickiego księgozbioru gimnazjalnego []. Autor [] udowodnił, że lektura zawartości inwentarza książek może przynieść wiele interesujących spostrzeżeń i stanowić podstawę do dużo szerszych refleksji []. Udało mu się uchwycić fenomen miasta ba dorobku w którym założenie gimnazjum miało świadczyć o ambicjach mieszkańców wydobycia się z prowincjonalnego letargu. Dębica w Starym księgozbiorze to też trochę miasto, które paradoksalnie nie może przeskoczyć swojej prowincjonalności mia przysłowiowego pecha []. Zatem książka Więcha pod tym kątem wykracza poza zwykłą analizę roli biblioteki szkolnej. Autorowi udało się równocześnie potwierdzić [szczególną kulturotwórcza rolę społeczności gimnazjalnej w środowiskach prowincjonalnych Z recenzji dr. hab. Tomasza Pudłockiego, prof UJ