Książka dra hab. Andrzeja Szczerskiego porusza bardzo istotny problem, który nie doczekał się całościowego opracowania ani w polskiej, ani w zagranicznej literaturze przedmiotu. Książka wypełnia więc istotną lukę w naszej wiedzy dotyczącej najnowszej sztuki polskiej oraz sztuki naszych bliższych i dalszych sąsiadów. Autor umiejętnie łączy w swoim tekście problematykę ogólną ze szczegółowo zaprezentowanymi według przyjętej przez niego koncepcji przykładami dzieł i projektów artystycznych twórców wywodzących się z państw Europy Środkowo-Wschodniej. Pomaga mu w tym także doświadczenie kuratorskie był kuratorem paru istotnych wystaw poświęconych sztuce współczesnej. prof. dr hab. Tomasz Gryglewicz Dr hab. Andrzej Szczerski historyk sztuki, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Wykładał także na Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie nad Menem i Uniwersytecie w St Andrews. Wiceprezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA (20132015) i prezes Sekcji Polskiej AICA (20092017). Autor publikacji poświęconych sztuce XIX i XX wieku oraz sztuce współczesnej, w tym książek Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej 19181939 (Łódź 2010), Views of Albion. The Reception of British Art and Design in Central Europe, 18901918 (Oxford 2015) i Cztery nowoczesności. Teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku (Kraków 2015). Kurator wystaw, m.in. Symbolism in Poland and Britain w Tate Britain w Londynie (2009), The Power of Fantasy. Modern and Contemporary Art from Poland w BOZAR Centre for Fine Arts w Brukseli (2011), Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm w Muzeum Architektury we Wrocławiu (20162017) i #dziedzictwo w Muzeum Narodowym w Krakowie (20172018).