Zeszyt przeznaczony jest do pracy indywidualnej nauczyciela z wychowankiem podczas dodatkowych zajęć w przedszkolu (klasie przedszkolnej) lub rodzica z dzieckiem podczas pracy w domu. Zawiera on 24 zestawy zadań integrujących różne obszary edukacyjne, które umożliwią sprawdzenie kompetencji dziecka przed rozpoczęciem nauki w klasie I oraz rozpoznanie jego ewentualnych problemów edukacyjnych bądź rozwojowych. Zadania zgrupowane są zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz z treściami programowymi edukacji przedszkolnej. Nauczyciel / rodzic, pracując wspólnie z dzieckiem, ma możliwość przekonania się, czy dziecko: - jest aktywne poznawczo i chce się uczyć - posiada pewien zasób wiadomości, doświadczeń, wyobrażeń - potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać; rozumie polecenia i potrafi je wykonać - rozumie relacje i pojęcia związane z przestrzenią (np. odróżnia, wskazuje kierunki), posiada wzrokową orientację kierunkową - poprawnie wykonuje zadania grafomotoryczne (np. rysuje szlaczki, odwzorowuje proste figury geometryczne, kształty literopodobne) - potrafi wyodrębnić głoski, sylaby w słowie (analiza) i poprawnie je artykułować oraz łączyć głoski i sylaby (synteza) tworzyć słowa, wyrazy, podzielić krótkie zdanie na wyrazy - zna i rozpoznaje litery, czyta sylaby, proste wyrazy i krótkie teksty - rozumie przeczytany tekst i potrafi wykonać polecenia związane z tym tekstem. - klasyfikuje przedmioty wg cech jakościowych (przeznaczenia, wielkości, kształtu, koloru) - zna podstawowe pojęcia matematyczne, wykonuje proste operacje arytmetyczne i logiczne - orientuje się w świecie przyrody, np. zna pory roku i związane z nimi zjawiska - umie obchodzić się z przyborami do rysowania, pisania i prawidłowo je trzyma. Wcześnie rozpoznane deficyty rozwojowe, zwłaszcza w zakresie sprawności manualnej, percepcji wzrokowej i słuchowej czy umiejętności wykonywania prostych czynności matematycznych umożliwią podjęcie odpowiednich działań wspomagających rozwój dziecka i jego gotowość szkolną.