Niemal każdy z nas uczestniczył bądź obserwował wydarzenia, których rozmach organizacyjny i liczba zgromadzonych osób pozwalały na zaklasyfikowanie ich do imprez masowych. Mogły nimi być imprezy sportowe, artystyczno - rozrywkowe, jak również uroczystości państwowe i religijne. Wydarzenia te na trwałe wpisały się w nasze życie społeczne, przybierając niejednokrotnie charakter cykliczny. Naturalną potrzebą stało się zatem zapewnienie bezpieczeństwa ich przebiegu. Bezpieczeństwa, które ze względu na różnorodność współczesnych zagrożeń zaczęto rozpatrywać wielowymiarowo. Jednym z takich wymiarów jest bezpieczeństwo w przestrzeni powietrznej nad miejscami masowo zgromadzonej ludności. Szczególna uwagę zaczęto mu poświęcać po zamachach terrorystycznych na terenie Stanów Zjednoczonych w 2001 roku oraz po kolejnych próbach zamachów z użyciem samolotów lotnictwa cywilnego. Nie bez znaczenia jest również obecny rozwój ruchu lotniczego i powszechny dostęp do pilotowanych oraz sterowanych na odległość statków powietrznych. Współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa powietrznego imprez masowych można więc upatrywać nie tylko w ramach zamachów terrorystycznych, ale także w następstwie awarii statków powietrznych czy błędów pilotażowych. Jak zatem uniknąć takich zdarzeń? W jaki sposób się przed nimi chronić? Jakie rozwiązania organizacyjne, prawno - proceduralne i techniczne powinny być stosowane przy tworzeniu i funkcjonowaniu współczesnych systemów bezpieczeństwa powietrznego? Próbę znalezienia odpowiedzi na te oraz bardziej szczegółowe pytania autor niniejszej publikacji podejmuje bazując na kilkuletnich badaniach własnych oraz doświadczeniu zawodowym. Konrad Dobija