Strefa marek
Feliks Netz. Przewaga rozpaczy. Bioeseje

EAN:

9788381833448

Wydawnictwo:

Rok wydania:

2025

Oprawa:

broszurowa

Format:

211x131 mm

Cena sugerowana brutto:

45.00zł

Stawka vat:

5%

Nowość

Pierwsza kompletna monografia twórczości prozatorskiej Feliksa Netza, obejmująca całość jego prozy - od debiutanckiej powieści "Związek zgody" z 1968 po ostatnią "Dysharmonia caelestis" z 2005.

"Coraz odważniej używa się pojęcia śląska szkoła eseju na zbiorcze określenie dorobku śląskich eseistów i eseistek, których wspólnym mianownikiem jest rozwinięta świadomość znaczenia miejsca i domu (oikologia Tadeusza Sławka i Aleksandry Kunce), historii i języka (Zbigniew Kadłubek, Mariusz Jochemczyk), splotu pojedynczej egzystencji genealogii i filologii (Stefan Szymutko). Madaliński dołącza do tego grona. Czerpie odważnie z tej tradycji, dodając do niej wymiar cielesny i fenomenologiczny. [...] [Wywód] wytrąca nas z bezpiecznego dystansu, jaki wytwarza medium tekstu, i pyta o nasze ciała, zaprasza je do udziału w akcie lektury. Nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni, ale tak, książkę Artura Madalińskiego można i należy czytać ciałem, całym naszym sensorium. Ja w każdym razie tak ją przeczytałem, choć w tym wypadku chyba należałoby powiedzieć, przeżyłem. Tak, Przewagi rozpaczy nie da się przeczytać, można ją tylko przeżyć".

dr hab. Wojciech Śmieja, prof. UŚ

Artur Madaliński krytyk literacki, doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, literacki menadżer kultury, aktywista czytelniczy. Wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, dyrektor Biblioteki Śląskiej w Katowicach.

Zajmuje się literaturą XX wieku, współczesną prozą polską i melancholią. Autor wielu esejów, recenzji i rozmów z pisarzami, publikowanych, między innymi, w Twórczości, Kontekstach, FA-arcie, Kresach, Pograniczach, Więzi, Nowych Książkach. Pisał także dla Tygodnika Powszechnego, Polityki, Rzeczpospolitej, Kultury Liberalnej Newsweeka i dwutygodnika. Stały współpracownik miesięcznika Znak, gdzie najczęściej publikuje swoje rozmowy, eseje i teksty krytyczne.