Jeśli potrzebujesz skutecznego programu treningu umiejętności społecznych, sięgnij po tę książkę! Przyjazny dla odbiorcy model wspierania rozwoju umiejętności społecznych to efekt ponad 20 lat badań i doświadczenia autora w pracy z dziećmi i nastolatkami ze spektrum autyzmu.
Nowe wydanie uwzględnia aktualne potrzeby dzieci i młodzieży z autyzmem, ale też z ADHD, zaburzeniami lękowymi i zaburzeniami nastroju, zaburzeniem zdolności niewerbalnego uczenia się i innymi trudnościami w sferze społeczno-emocjonalnej. W porównaniu z pierwszą wersją książki czytelnicy znajdą tu nie tylko zaktualizowane wprowadzenie teoretyczne, ale przede wszystkim nowe treści praktyczne dotyczące:
rozróżniania emocji i ich natężenia
sposobów radzenia sobie z lękiem, obniżonym nastrojem oraz obsesyjnymi myślami lub kompulsywnymi zachowaniami
nawiązywania nowych relacji koleżeńskich
zasad korzystania z mediów społecznościowych, kontaktowania się z innymi osobami i umawiania na spotkania
asertywności, empatycznego słuchania, pogłębiania relacji i dzielenia się osobistymi informacjami
bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku w relacjach romantycznych.
Książka zawiera 92 lekcje poświęcone konkretnym umiejętnościom z następujących grup tematycznych:
radzenie sobie z trudnymi emocjami (frustracja, gniew, lęk, uczucia związane z zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi, trudnościami w funkcjonowaniu społecznym, depresją)
komunikacja werbalna i niewerbalna
zabawa i interakcje w grupie
empatia, przyjaźń i uczucia romantyczne
radzenie sobie z konfliktami
postępowanie w nagłych wypadkach.
Nowy trening umiejętności społecznych doktora Jeda Bakera to dużo więcej niż propozycja zajęć TUS. Poszczególne rozdziały zawierają jasno opisane kluczowe składniki skutecznego treningu umiejętności społecznych, takie jak: budowanie motywacji, rozpoznanie odpowiednich celów, kształtowanie umiejętności w taki sposób, żeby współgrały z językowym funkcjonowaniem danego ucznia, generalizacja umiejętności, zwiększanie akceptacji w środowisku rówieśniczym oraz sprawdzanie postępów. To narzędzie niezbędne dla nauczycieli, psychologów i pedagogów, a także rodziców.