Nauczycieluczeń w przestrzeniach życia i edukacji dobre praktyki to zbiór tekstów traktujących o różnych sytuacjach edukacyjnych, w jakich uczestniczą uczniowie w przestrzeni edukacji i poza nią. Oddziaływania nauczycieli, pedagogów jako kreatorów procesów dobrych działań są przedmiotem analiz autorów publikacji zajmujących się edukacją, diagnozą i terapią, by zapewnić uczniom najbardziej optymalne warunki wsparcia, rozwoju, edukacji i wychowania. W monografii wyodrębniono dwie części. Pierwsza, zatytułowana Nauczyciel i uczeń ważnymi podmiotami w procesie edukacji, składa się z siedmiu tekstów dotyczących dwóch podmiotów i relacji między nimi nauczyciela i ucznia. Druga część monografii Praktyki edukacyjno-rozwojowe w przestrzeni życia i edukacji składa się z sześciu tekstów nawiązujących do rozwiązań metodycznych i dobrych praktyk edukacyjnych. Książka jest kierowana do szerokiego grona czytelników: pedagogów, nauczycieli, wychowawców, rodziców lub prawnych opiekunów i studentów kierunków pedagogicznych.