Recenzowana praca jest pierwszą kompletną monografią Szkoły Polskiej w Batignolles, do której napisania wykorzystano wszystkie istniejące źródła i opracowania. Należy wskazać na pionierskość i nowoczesność pracy [] Do tej pory nikt z Polaków zajmujących się jakimś zagadnieniem nie przeprowadził tak szeroko zakrojonej kwerendy we Francji []. Kompletność dzieła polega także na omówieniu i wyczerpaniu wszystkich problemów edukacji szkolnej, które w takim ujęciu nie zawsze znajdują się w książkach polskich historyków wychowania. Książka wypełnia lukę w pamięci historycznej, gdyż tak ważnego hasła nie ma w polskiej Encyklopedii pedagogicznej XXI w. [] Autorka wniosła nowe i świeże spojrzenie, pokazując, jak idea wychowania narodowego może być różnie pojmowana w zależności od epoki, miejsca i warunków. W ten sposób polska tradycja wychowania narodowego Klementyny Tańskiej, Stanisława Szczepanowskiego, Lucjana Zarzeckiego wzbogacona została o koncepcję emigracyjną. Z recenzji prof. dr hab. Juliana Dybca