Z rozwojem nowoczesnej kultury wizualnej wiąże się ściśle fenomen książek fotograficznych. Ilustrowane zdjęciami publikacje towarzyszyły przez cały XX wiek najważniejszym wydarzeniom politycznym i społecznym, służyły popularyzacji wiedzy o świecie i ekspresji nowych form sztuki. Jaki miały wpływ na kształtowanie imaginarium nowoczesnego człowieka w Europie Środkowej? Album jest próbą stworzenia kanonu środkowoeuropejskich photobooków oraz pierwszym tak obszernym polskim opracowaniem syntezującym wiedzę na ich temat. W książce znalazły się eseje najlepszych znawców tematyki w Polsce Łukasza Gorczycy i Adama Mazura, tekst Thomasa Wieganda analizujący propagandowe wykorzystanie photobooków w NRD czy szkic Adriany Dumitran poświęcony jednej z najciekawszych postaci rumuńskiej fotografii XX wieku Hedzie Lffler. Wyjątkowość środkowoeuropejskich photobooków sytuuje się na przecięciu ambicji artystycznych i propagandy, wielkich narracji historii i małych enklaw wolności. Książki, które prezentujemy opowiadają poprzez fotografie dzieje regionu, ale same w sobie są też dokumentami zmieniających się stosunków społecznych, wizji politycznych oraz powinności fotografii i sztuki. Ważnym tropem są intrygujące, lokalne odmienności, jak choćby wspaniała czeska szkoła fotografii modernistycznej czy polskie wydawnictwa drugoobiegowe lat 80. XX wieku.