Publikacja Akademii Muzycznej w Katowicach (2018) pod tytułem U źródeł polskiego neoklasycyzmu. Nauczanie Nadii Boulanger na tle edukacji kompozytorskiej w Berlinie w I połowie XX wieku pod redakcją Jolanty Szulakowskiej jest pierwszą w kraju edycją z przedstawieniem sylwetki i dokonania słynnej Maestry w kontekście Jej czasów, jak i w świetle dychotomii kultury francuskiej i niemieckiej. Oprócz historycznego zarysowania relacji polsko-niemieckich i polsko-francuskich (Bartłomiej Barwinek) Czytelnik znajdzie nowatorski w polskiej muzykografii opis niemieckiej "szkoły" kompozytorskiej na przełomie XIX i XX wieku (Wojciech Stępień). Nadia Boulanger została w tej książce szeroko ukazana poprzez Jej wyczerpujący biogram na tle charakterystyki polskiego neoklasycyzmu i kultury francuskiej tamtych czasów (Krystyna Modrzejewska) wraz z aneksami w postaci wykazu Jej utworów i polskich uczniów na przestrzeni kilku dekad oraz korespondencji z polskimi kompozytorami (Jolanta Szulakowska). Portret ten jest uzupełniony oglądem polskiej "szkoły" Nadii (Magdalena Stochniol) oraz wywiadami z niektórymi uczniami sławnej Nadii, m. in. z Krzysztofem Meyerem i Stanisławem Skrowaczewskim (Agnieszka Nowok-Zych, M. Stochniol). Ważnym aspektem są zamieszczone w tomie analizy utworów polskich twórców pisanych pod wpływem Wielkiej Nauczycielki autorstwa studentów i doktorantów katowickiej Uczelni (Sz. Borys, M Dziurawiec, W. Michno, A. Rotterman). Należy dodać, iż rozprawy te zostały oparte na oryginalnych materiałach źródłowych z zasobów francuskich (Paryż, Lyon) i niemieckich oraz na obcych opracowaniach dotyczących samej Nadii Boulanger, jak i Jej czasów. W tych badaniach i rozległych relacjach Nadia Boulanger jawi się jako prekursorka polskiego neoklasycyzmu, jako inicjatorka, preceptor rozwoju artystycznego i intelektualnego polskich twórców oraz ich niezawodny przyjaciel.