W 10 lat po książce Iwony Bias Eugeniusz Knapik kompozytor i pianista, zawierającej kalendarium, katalog kompozycji, kronikę dokonań artystycznych oraz esej o muzyce kompozytora, Akademia Muzyczna w Katowicach prezentuje książkę Krzysztofa Droby teoretyka muzyki, krytyka i wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej, pt. Spotkania z Eugeniuszem Knapikiem. Publikacja obejmuje trzy rozdziały. Pierwszy, Rozmowy o życiu, zawiera barwną opowieść kompozytora o latach dzieciństwa, nauki szkolnej, czasach studiów i późniejszej działalności artystycznej kompozytorskiej i pianistycznej, a także o latach pełnienia funkcji rektora katowickiej Akademii Muzycznej. Choć sama muzyka Eugeniusza Knapika pozostaje niejako w tle, w rozdziale padają m.in. ważne słowa kompozytora o istocie sztuki w jego rozumieniu... W rozdziale O kompozytorach Knapik zatrzymuje się nad postaciami twórców, którzy wywarli szczególny wpływ na jego kompozytorskie mtier oraz szerzej pojmowane artystyczne credo. Rozmowy o Lutosławskim, Szymanowskim, Ivesie, Góreckim i Messiaenie w niezwykle osobisty sposób dotykają także istoty idiomu twórczego każdego spośród wymienionych kompozytorów Mistrzów Eugeniusza Knapika... Trzeci z rozdziałów, O operach, dotyczy bodaj najmniej znanego, choć być może najbardziej ważkiego rozdziału twórczości kompozytora wszak spośród czterech dzieł scenicznych Knapika poznaliśmy w Polsce dotąd jedynie ostatnią część trylogii The Minds of Helena Troubleyn oraz w wersji koncertowej Introdukcję do ostatniej opery-misterium Moby Dick. W rozmowie z Krzysztofem Drobą Knapik przypomina swoją drogę do opery (kiedyś uważanej przez niego za gatunek anachroniczny), a także daje bogatą wykładnię ideową swoich dzieł scenicznych... Książka zawiera bogaty materiał ilustracyjny, dopełnieniem jest indeks dzieł kompozytora.