W czym należy upatrywać przyczyn trudności dzieci w czytaniu i pisaniu? Przede wszystkim w: niewystarczającej znajomości liter; niedostatecznie wykształconej umiejętności dokonywania syntezy i analizy fonemowej; braku znajomości właściwej techniki czytania. Uczniowie, których dotyczą dwie pierwsze przyczyny, nie osiągnęli gotowości do nauki czytania i pisania. Paradoks polega na tym, że mimo braku gotowości oczekuje się od nich, aby nauczyli się czytać i pisać w czasie przewidzianym programem nauczania. Rozwiązaniem problemu często okazuje się zwiększenie liczby właściwych ćwiczeń mających na celu: powiązanie znaków graficznych (liter, dwuznaków, trójznaku) z głoskami; wykształcenie umiejętności scalania głosek w wyrazy oraz dzielenia wyrazów na głoski. Zawarte w publikacji pomoce dydaktyczne oraz ćwiczenia mają na celu przede wszystkim ułatwienie dziecku zapamiętania wszystkich 44 liter, dwuznaków i trójznaku w czterech wariantach graficznych: litery małe i wielkie drukowane oraz małe i wielkie pisane. W skład publikacji wchodzą: 1. pomoce dydaktyczne do różnorodnego, wielokrotnego wykorzystania; 2. karty ćwiczeń 3. broszurka z propozycjami zabaw i gier.