Uczniowie (z wyjatkiem nielicznych laureatów konkursów) przychodzący do liceum, nawet do klas matematyczno-fizycznych, prezentują znacznie niższy poziom wiedzy matematycznej i fizycznej niż absolwenci dawnych szkół podstawowych. Wynika to z ograniczenia liczby godzin tych przedmiotów w gimnazjum. Rozpoczynanie licealnego kursu fizyki od mechaniki na poziomie określonym przez zakres rozszerzony podstawy programowej jest dla większości z nich zbyt trudne. Dlatego w naszym "Programie kształcenia w zakresie rozszerzonym", proponujemy rozkład materiału oparty na nauczaniu spiralnym.
Proponujemy pierwsze 60 godzin poświęcić realizacji treści z zakresu podstawowego (rozdziały 1 do 6 włącznie z podręcznika "Fizyka dla szkół ponadgimnazjalnych"). Pozwoli nam to poznać naszych uczniów, wyrównać poziom oraz powtórzyć i nieco rozszerzyć ich wiedzę z gimnazjum. Przyswajanie wiedzy na tym poziomie przychodzi uczniom z łatwością, zwiększa się zainteresowanie przedmiotem i zapał do uczenia się fizyki. W tym czasie na lekcjach matematyki uczniowie nabywają wprawy w przekształcaniu wzorów, poszerzają wiedzę dotyczącą funkcji liniowych, kwadratowych i trygonometrycznych.
Następnie realizujemy treści rozszerzone z omawianego podręcznika (cz.1, cz.2). Szczegółowa propozycja rozkładu materiału znajduje się na stronie 50 "Fizyka dla szkół ponadgimnazjalnych - program kształcenia w zakresie rozszerzonym" (program jest dostępny na naszej stronie internetowej). Zaproponowany sposób nauczania w klasach matematyczno-fizycznych został sprawdzony przez liczną grupę nauczycieli, którzy oceniają go bardzo pozytywnie. Wbrew obawom, czas realizacji nie wydłużył się a wręcz przeciwnie; trudne treści mechaniki na poziomie rozszerzonym zostały zrealizowane bardzo szybko i sprawnie. Uczniowie pracujący zgodnie z tym programem, odczuwają znacznie większą satysfakcję z uczenia się fizyki i wykazują głębsze jej rozumienie.
O podręczniku
Ze względu na przewidywaną, małą liczbę godzin fizyki w klasach mat-fiz. podręcznik przygotowano do pełnienia głównie funkcji informacyjnej i samokształceniowej. Podręcznik jest napisany jasnym i zrozumiałym językiem, zawiera wielką liczbę szczegółowo omówionych przykładów. Dołączone aneksy pozwolą uzupełnić konieczną wiedzę matematyczną, a także wykonać doświadczenia i opracować wyniki pomiarów. Numer dopuszczenia do użytku szkolnego: 377/02.