Doświadczenia nauczycieli wskazują, że działem fizyki, który sprawia uczniom największe kłopoty, jest mechanika. Stąd pojawiają się głosy, że ten dział fizyki należy realizować w gimnazjum możliwie późno. Badania dydaktyczne wskazują jednak,
że realizowanie mechaniki w każdym miejscu programu sprawia trudności.
Dobre wyniki można natomiast uzyskać stosując nauczanie spiralne.
Nauczanie fizyki w gimnazjum proponujemy rozpoczynać od mechaniki
(cz.1 podręcznika), ale przy pierwszym podejściu ograniczać wymagania w stosunku do słabszych uczniów (pytać o wszystko, co jest w podreczniku, ale nie stawiać złych stopni, jeśli uczeń nie radzi sobie z trudniejszymi problemami). Do sprawiających trudność problemów przekształcania wzorów, jednostek, sporządzania wykresów wracamy w drugiej części podręcznika, realizując dział: "Praca, moc, energia mechaniczna".
Trzecie podejście do problemów mechaniki, ma miejsce w trzeciej części podręcznika. W paragrafie: "Ruch ciała naelektryzowanego w polu elektrostatycznym", zamieszczono przypomnienie podstawowych treści kinematyki i dynamiki
i zastosowano je do rozwiązywania zadań.
Takie kilkakrotne powracanie do problemów mechaniki gwarantuje, że uczeń dobrze poradzi sobie w każdej szkole ponadgimnazjalnej, gdzie nauczanie zawsze rozpoczyna się od mechaniki.
O podręczniku
Podręcznik jest przeznaczony do realizacji programu nauczania fizyki w gimnazjum autorstwa M. Rozenbajgier, B. Sagnowskiej i J. Salach (numer dopuszczenia MEN:
DKW-4014-105/99).
Autorzy zastosowali ciekawy i przejrzysty (wspólny dla wszystkich części) układ podręcznika. Każdy paragraf (często zatytułowany niekonwencjonalnie) zawiera treści podstawowe, które zgodnie z programem nauczania są treściami obowiązkowymi.
Aby zainteresować ucznia fizyką i wykazać jej ścisły związek z życiem codziennym
w podręczniku zamieszczono także treści nadobowiązkowe (wykraczające poza program), opatrzone tytułem: "Czy wiesz, że ...?". Stąd w podręczniku opisano wielką liczbę urządzeń, z którymi uczeń styka się na co dzień. Każde z nich jest prezentowane w takim miejscu podręcznika, w którym uczeń ma szansę zrozumieć zasadę jego działania, a nie tylko wyuczyć się na pamięć czytanych treści.
Jeśli zachodzi taka potrzeba, autorzy przypominają wiadomości znane już uczniom
z lekcji chemii, matematyki i przyrody. Tę wiedzę zamieszczono w podręczniku
w "okienkach" zaopatrzonych wspólnym tytułem: "Przypomnij sobie". Na końcu każdego paragrafu w "okienku": "To ważne" zostały zamieszczone najważniejsze wiadomości (tj. prawa fizyczne, definicje, wzory, jednostki), które uczeń powinien zapamiętać, aby mógł kontynuować naukę fizyki. W lepszym zrozumieniu treści poszczególnych paragrafów pomagają uczniowi liczne przykłady rozwiązanych prostych zadań oraz ćwiczenia i zadania do samodzielnego rozwiązania. Całość uzupełniają opisy doświadczeń (z których większość uczeń może powtórnie wykonać
w warunkach domowych) oraz liczne rysunki i fotografie ilustrujące treści opisywane
w danym paragrafie.
Polska Akademia Umiejętności uznała w roku 2002 niniejszy podręcznik za najlepszy podręcznik fizyki na poziomie gimnazjum. Gwarantuje on właściwe przygotowanie uczniów do egzaminu i kontynuacji nauki fizyki w szkole ponadgimnazjalnej.