Przez wzgląd na wysoką rangę przypisywaną we współczesnych czasach kompetencjom kluczowym interesujące wydaje się poznanie opinii na ich temat osób zaangażowanych w proces kształcenia na poziomie edukacji początkowej. Przedstawione w książce rozważania teoretyczne i wyniki badań stanowią zarówno próbę spojrzenia na wąski wycinek rzeczywistości edukacyjnej odnoszący się do pierwszego etapu kształcenia, jak i diagnozę kompetencji matematycznych oraz podstawowych kompetencji naukowo-technicznych trzecioklasistów. Istotną wartością prezentowanych analiz jest uwzględnienie trzech perspektyw w ocenie badanych kompetencji: uczniów, ich rodziców i nauczycieli, które jest jednocześnie wyrazem uznania dla pełnoprawnej roli tych trzech podmiotów w procesie edukacyjnym. Interesującymi z dydaktycznego punktu widzenia efektami badań były ocena poszczególnych elementów kompetencji matematycznych i naukowo-technicznych oraz wskazanie obszarów, które stwarzają możliwości podjęcia działań zmieniających postawę uczniów wobec matematyki, techniki i prowadzenia badań. Publikacja jest kontynuacją rozważań autorek przedstawionych w książce "Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolneji" z tą pozycją stanowi komplementarną całość.