Helion
Rynek Zabawek
 
AKTUALNOŚCI
16-02-2018
Szanowni Klienci, Pragniemy poinformować, że zmodyfikowaliśmy funkcjonalność na platformie B2B, dzięki której łatwiej będzie można wyszukiwać produkty. Ta zmiana dotyczy...
30-01-2018
Szanowni Klienci, Z największą przyjemnością informujemy, że zostaliśmy laureatem Diamentów Forbesa 2018 - jedno z najbardziej prestiżowych i niezależnych wyróżnień...
 
ATENEUM SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ Sp.K.
MARR BUSINESS PARK Hala B1.1.
ul. Nad Drwiną 10, 30-741 Kraków
tel. 12 263 73 73   tel. 12 263 82 98
tel. 12 263 70 70   tel. 12 263 82 99
wew: fax - 401, dz. sprzedaży - 400
email: biuro@ateneum.net.pl
 
 
 
ZOBACZ CO U NAS SŁYCHAĆ


PORADNIK NR 14 - KARY OD GOOGLE
PORADNIK NR 14 - KARY OD GOOGLE
Kary od Google – przyczyny, skutki oraz sposoby na ich uniknięcie

Kary nakładane przez wyszukiwarki to coś, co spędza sen z powiek wielu webmasterom. Jednego dnia jesteś w top 3 wyników wyszukiwania, a drugiego w ogóle nie istniejesz w SERP-ach. Dzieje się tak często, ponieważ Google stale stara się udoskonalać jakość oferowanych wyników wyszukiwania.
Kary od Google – przyczyny, skutki oraz sposoby na ich uniknięcie Dowodem na to są aktualizacje algorytmów rankingowych, stosowanie kar ręcznych oraz kar algorytmicznych. Mówi się, że dziedzina SEO dojrzała, choć wiele osób wciąż nie do końca jest świadomych, za co i dlaczego może zostać ukaranym przez Google.

Filtr czy ban?

Kary od Google dzielą się na filtry i bany. Nie należy traktować ich na równi, ponieważ różnica między nimi jest diametralna. Czym więc różni się filtr od bana?

Filtr od Google to kara nakładana na określony czas (najczęściej od miesiąca nawet do kilku lat). Polega ona na obniżeniu pozycji słów kluczowych o kilkadziesiąt miejsc (30-70 pozycji). Filtr od Google najczęściej spowodowany jest przez:

  • nienaturalny, szybki przyrost adresów linkujących do strony;
  • SWL – czyli system wymiany linków poprzez umieszczenie ich w sposób automatyczny na setkach, a nawet tysiącach podstron witryn partnerskich danego systemu – czyli takich, które umożliwiają dodanie linków na swoich stronach (linki najczęściej dodawane w stopce strony lub innym wybranym miejscu).
Ban od Google – po nałożeniu tej kary serwis zostaje wykluczony z wyszukiwarki. Strona fizycznie istnieje, ale znalezienie jej w SERP-ach jest niemożliwe. Jedyny sposób wejścia na stronę możliwy jest przez wpisanie adresu „z palca”. Ban stosowany jest stosunkowo rzadko, za naprawdę poważne przewinienia, takie jak:
  • cloaking – technika Black Hat SEO, która polega na prezentowaniu Google innej treści na stronie niż użytkownikom;
  • MFA (Made for AdSense) – wyłudzanie pieniędzy poprzez tworzenie stron internetowych o niskiej jakości, których celem jest tylko zarabianie w AdSense;
  • doorway page – stworzenie „przeoptymalizowanej” strony, której zadaniem jest zbieranie ruchu z wyszukiwarek na rzecz innej – docelowej, niekoniecznie powiązanej tematycznie. Użytkownik, wchodząc na taką stronę, zostaje automatycznie przekierowany na pozycjonowaną stronę, najczęściej za pomocą meta refresh.
Warto wspomnieć, że ban od Google przyznawany jest wyłącznie za zawartość domeny, a nie za czynniki niezależne od webmastera lub przychodzące linki.

Jak sprawdzić, czy strona dostała bana?

Najlepszym sposobem jest wpisanie w polu wyszukiwarki komendy site:adresstrony.pl. Jeżeli w wynikach wyszukiwania pojawią się twoja strona oraz jej podstrony, oznacza to, że wszystko jest w porządku. Jeśli nie – może to oznaczać, że na twoją stronę został nałożony ban. Ta zasada działa jedynie w przypadku stron, które zostały zaindeksowane przez Google. Jeśli masz świeżą stronę i po wpisaniu komendy site nie pojawiają się żadne wyniki wyszukiwania – musisz poczekać, aż Google zaindeksuje twoją witrynę. Warto pamiętać również o tym, że strona może być wyindeksowana, np. przez dodanie atrybutu „noindex” w kodzie – nie zawsze brak strony w indeksie jest równoznaczny z nałożeniem kary od Google.

Filtr ręczny vs. filtr algorytmiczny

Filtr ręczny, jak sama nazwa wskazuje, zostaje nałożony ręcznie przez pracownika Google (Search Quality Team). O karze zostajemy poinformowani w Google Search Console. Komunikat należy dokładnie przeczytać, ponieważ często zawiera wskazówki dotyczące sposobów odwołania kary (czyli tego, jakie elementy należy poprawić).

Filtr algorytmiczny nakładany zostaje przez algorytm Google. W tej jednak sytuacji webmaster nie otrzymuje informacji w Google Search Console, że nałożona została kara. Może to wywnioskować na podstawie drastycznego spadku ruchu na stronie lub pozycji.

Jak sprawdzić, czy strona dostała karę ręczną?

To, czy strona dostała karę ręczną od Google, należy sprawdzić w Google Search Console. To właśnie tam pojawi się informacja o karze bądź jej braku.
Wystarczy kliknąć w zakładkę „Ruch związany z wyszukiwaniem”, a następnie „Ręczne działania”. Na stronach, które nie otrzymały kary od Google, zakładka powinna zawierać informację „W witrynie nie znaleziono ręcznych działań przeciwspamowych”. Jeżeli w narzędziu pojawi się inny komunikat, oznacza to, że na stronę została nałożona kara.

Możliwe komunikaty w Google Search Console – filtr ręczny od Google

Kary za spam:

  • czysty spam,
  • spam tworzony przez użytkowników,
  • spamerskie darmowe hosty,
  • spamerska struktura znaczników,
  • maskowanie i/lub podstępne przekierowania.
Kara za naruszenie zasad bezpieczeństwa:
  • witryna zaatakowana przez hakerów.
Kary za naruszenie wytycznych wyszukiwarki w odniesieniu do treści:
  • niewiele treści, w dodatku o niskiej zawartości lub bez zawartości,
  • ukryty tekst i/lub „upychanie” słów kluczowych,
  • maskowanie grafiki.
Kary za linki:
  • nienaturalne linki z twojej witryny,
  • nienaturalne linki do twojej witryny.



Rynek Zabawek


Artykuł powstał przy współpracy redakcji Ateneum i magazynu "Rynek Zabawek"


Tekst: Martyna Zagórska, młodszy specjalista SEO w Digital Hill - agencji performance marketing dla eCommerce z Grupy Unity (digitalhill.pl)

copyright Ateneum 2008-2018
statystyka