Helion
Rynek Zabawek
 
AKTUALNOŚCI
17-08-2018
Szanowni Klienci, zmianie uległy rabaty na wydawnictwo Muchomor Aktualne ceny mogą Państwo zweryfikować bezpośrednio po zalogowaniu się na platformie B2B...
14-08-2018
Szanowni Klienci, zmianie uległy rabaty na wydawnictwo Astra Aktualne ceny mogą Państwo zweryfikować bezpośrednio po zalogowaniu się na platformie B2B...
 
ATENEUM SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ Sp.K.
MARR BUSINESS PARK Hala B1.1.
ul. Nad Drwiną 10, 30-741 Kraków
tel. 12 263 73 73   tel. 12 263 82 98
tel. 12 263 70 70   tel. 12 263 82 99
wew: fax - 401, dz. sprzedaży - 400
email: biuro@ateneum.net.pl
 
 
 

ZOBACZ, CO U NAS SŁYCHAĆ

PORADNIK NR 7 - MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE A SPRZEDAŻ
PORADNIK NR 7 - MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE A SPRZEDAŻ
Wpływ mediów społecznościowych na sprzedaż

Liczba użytkowników social mediów w Polsce nieustannie rośnie. Według raportu „We are social” na początku 2015 r. odnotowano 13 mln aktywnych profili w mediach społecznościowych (wzrost o 1,2 mln w porównaniu z ub.r.). Użytkownik social mediów w Polsce spędza w portalach społecznościowych średnio ponad 2 godziny dziennie. Jednocześnie aż 44 proc. internautów korzysta na co dzień z urządzeń mobilnych. Jak dobrze wykorzystać ten trend w działalności naszej firmy?

Techniki sprzedaży

Powyższe dane mówią same za siebie – media społecznościowe stanowią obecnie ogromny potencjał do wykorzystania dla marketerów. Wiedzą o tym również zarządzający tymi serwisami, którzy oferują użytkownikom coraz to nowsze narzędzia wspierające e-commerce.

Social media a zaufanie klientów

Konsumenci, przygotowując się do zakupu wybranego produktu w sklepie stacjonarnym, poszukują informacji na jego temat w Internecie (według raportu Opiniac.com robi tak niemal 70 proc. klientów). Ten proces nazywany jest efektem ROPO (research online, purchase offline). Jednak wraz ze wzrostem trendu mobile konsumenci coraz częściej decydują się na zakup poszukiwanego towaru w Internecie. Zanim to jednak nastąpi, najpierw szukają informacji o wybranym artykule w sieci, następnie testują go w sklepie stacjonarnym, by w efekcie dokonać zakupu w sklepie online (ROTOPO – research online, test offline, purchase online). Tymczasem zarówno w przypadku efektu ROPO, jak i ROTOPO największy wpływ na decyzję zakupową mają porady uzyskane w Internecie, w tym również w social mediach. Internauci dużo chętniej nabywają produkty, które zostaną im polecone w mediach społecznościowych. Najbardziej „wpływowym” serwisem jest w tym przypadku Facebook, tuż za nim plasuje się YouTube.

Dobra strategia komunikacji

Internauci śledzą profile firmowe w social mediach, ponieważ chcą być na bieżąco z ofertą przedsiębiorstwa, brać udział w konkursach i promocjach oraz mieć ułatwiony kontakt z marką np. w przypadku konieczności skorzystania z pomocy technicznej czy złożenia reklamacji. Jednak aby media społecznościowe odegrały swoją rolę w promocji marki, bardzo ważne jest prowadzenie działań w przemyślany sposób. Na początek należy przygotować strategię komunikacji w social mediach, obejmującą:

  • sprecyzowanie grupy docelowej i wybór kanałów, w których jest ona aktywna;
  • charakter i język komunikacji;
  • planowane konkursy i akcje promocyjne;
  • politykę antykryzysową marki.
Dzięki oparciu się na tak przygotowanej strategii, systematycznej komunikacji z użytkownikami i szybkiemu reagowaniu na ich komentarze firma buduje wizerunek, zdobywa zaufanie klientów, wzmacnia świadomość swoich produktów i usług, a także tworzy społeczność skupioną wokół marki, co pośrednio przekłada się na sprzedaż wyrobów.

Narzędzia na wagę... klienta

Media społecznościowe oferują również narzędzia bezpośrednio wpływające na sprzedaż. Jednym z nich jest płatna reklama. Niesie ona ze sobą szereg korzyści przy stosunkowo niskim koszcie dotarcia w porównaniu np. z reklamą telewizyjną.

  • Zapewnia dotarcie do wyselekcjonowanej grupy docelowej, np. na Facebooku grupę docelową można określić nie tylko ze względu na płeć, wiek, miejsc zamieszkania, ale także zainteresowania itp. Co ciekawe, możliwe jest również targetowanie w zależności od pogody czy geolokalizacji.

  • Dostarcza interesujących statystyk, np. w narzędziach do tworzenia Facebook Ads (takich jak Ads Manager czy Power Editor) można generować raporty z danymi dotyczącymi tego, kto dokładnie kliknął w naszą reklamę i jak należy ją udoskonalić.

  • Poszerza zasięg prowadzonych działań. Dzięki reklamie w mediach społecznościowych można promować informacje dotyczące marki, przekierowywać użytkowników na witrynę sklepu internetowego, a nawet na stronę z wybranymi produktami, a także za pomocą piksela konwersji ocenić, jakie działania użytkownik podjął na stronie po tym, jak uprzednio trafił na nią dzięki reklamie marki na Facebooku).

    Ustawiając reklamę na Facebooku czy Instagramie, warto dodać do niej przyciski wezwań do działania, np. „Kup teraz”, „Zarejestruj się”, „Dowiedz się więcej”. Po kliknięciu w call to action następuje przekierowanie na zewnętrzną stronę WWW. Ponadto Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn czy Twitter oferują również płatne działania remarketingowe, które doskonale sprawdzają się w przypadku e-commerce.
Z życia wzięte...

Tworząc reklamę w oparciu o model AIDA (attention, interest, desire, action), przygotowując interesujące kreacje graficzne oraz odpowiednio ją targetując i optymalizując, można uzyskać doskonałe efekty. Przykładowo kampania reklamowa Wizz Air na Facebooku realizowana od 1 stycznia do 1 lipca 2014 roku sprawiła, że bilety linii sprzedano w liczbie ponad 200 tys. sztuk. Każda złotówka wydana na reklamę na Facebooku wygenerowała 317,61 zł przychodu, dając zwrot z inwestycji na poziomie niemal 30 000 proc.! Podobnie było w przypadku Vamplets, firmy oferującej zabawne lalki-wampiry. Miesięczny budżet tej marki na płatną reklamę na Facebooku wynosił zaledwie 250 dol., podczas gdy zysk ze sprzedaży oszacowano na poziomie 1 tys. dol. Oprócz płatnej reklamy bezpośrednie przełożenie na sprzedaż mają takie narzędzia, jak aplikacje rabatowe czy akcje promocyjne realizowane w mediach społecznościowych. Marka Reserved cyklicznie na swoim profilu na Facebooku uruchamia aplikację rabatową, za pomocą której użytkownicy mogą wygenerować indywidualny kod rabatowy i zrealizować go w sklepie stacjonarnym lub online. Tylko od 20 do 23 marca 2014 roku zostało pobranych ponad 200 tys. takich kuponów.

W rękach fachowców

Jak widać na powyższych przykładach, obecnie już nie tylko strona internetowa firmy buduje jej tożsamość w sieci. Skorzystanie z szeregu możliwości, jakie oferują social media, przynosi zadowalające efekty wizerunkowe, a także sprzedażowe. Działania w mediach społecznościowych można prowadzić na własną rękę. Jednakże w przypadku, gdy posiada się budżet marketingowy warto powierzyć je specjalistom, którzy śledzą na bieżąco wszystkie zmiany, trendy i nowości oraz najlepiej wiedzą, w jaki sposób dopasować narzędzia do wybranej marki.

Rynek Zabawek


Artykuł powstał przy współpracy redakcji Ateneum i magazynu "Rynek Zabawek"

Julia Kałużyńska, Telma Communications Agency

Źródło fotografii: Shutterstock.com

Źródło:
www.ecommercepolska.pl/files/3214/2493/6753/raport_mShopper_Polacynazakupachmobilnych_luty2015_nowe.pdf
www.opiniac.com/files/report/2015_opiniac.com_badanie_panelowe_ROPO.pdf
www.adweek.com/socialtimes/social-media-purchase-decisions/495780
www.nowymarketing.pl/a/5673,historia-sukcesu-kampanii-sprzedazowej-wizz-air-autorstwa-fenomem-doceniona-na-facebook-com-facebook-for-business
www.thenextweb.com/socialmedia/2011/07/16/the-roi-of-social-media-10-case-studies/

copyright Ateneum 2008-2018