Strefa marek
Poradnik nr 22 - Wybieramy gry planszowe na półkę
Wybieramy gry planszowe na półkę

Od kilku lat jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji na rynku planszówek. Coraz więcej osób spędza wolny czas właśnie przy planszy, poszukując coraz to nowszych doświadczeń płynących z zabawy w gronie najbliższych. W odpowiedzi na tę potrzebę wydawcy prześcigają się w pomysłach na uatrakcyjnienie fabuły i mechaniki poszczególnych tytułów. Jak za tym wszystkim ma nadążyć sprzedawca? Czy istnieje prosty sposób na znalezienie w tym morzu nowości drogocennych pereł, które napędzają sprzedaż? I czy istnieje kanon gier, które bezwzględnie trzeba mieć w ofercie?

Gry planszowe

Podstawowe wyznaczniki

Można wskazać kilka cech, które łączą większość najlepiej sprzedających się gier:

  • pozwalają zasiąść do stołu co najmniej dwóm osobom, jednak świetnie spiszą się również przy większej liczbie graczy;
  • sugerowana dolna granica wieku graczy wynosi około 8 lat, co sprawia, że w planszówkę można grać całą rodziną (ważne jednak, by nie była infantylna – dzięki temu dorośli nie będą się przy niej nudzić);
  • zasady powinny być w miarę proste, czytelne, a temat neutralny;
  • pudełko powinno być adekwatne do zawartości, a cena – do wielkości pudełka;
  • posiadają estetyczną grafikę na okładce (a najlepiej, by przyciągała uwagę oryginalnym akcentem).

Oczywiście nie jest to regułą – na rynku planszówek bez trudu znajdziemy wyjątki, które nie spełniają powyższych kryteriów, a mimo to świetnie się przyjęły i są pozytywnie oceniane przez klientów. Wciąż jest ich jednak niewiele, bo powyższy wzorzec jest dość uniwersalny i obejmuje swoim zasięgiem szerokie grono odbiorców. Tego typu gry możemy polecić zarówno osobom początkującym, jak i tym, które pierwsze kroki w świecie gier planszowych mają już za sobą.


Poznaj klienta swego...

Oczywiście w tym miejscu nie ma co skupiać się na kliencie wzorcowym, ale raczej tym z krwi i kości, który odwiedza nasz sklep. Dlatego zanim zaczniemy buszować wśród nowości, warto poświęcić czas na baczne przyjrzenie się osobom, które robią u nas zakupy. W jakim są wieku, czego poszukują, po jakie tytuły sięgają? Czy mają dzieci? Wybierają lżejsze rozgrywki dla większej liczby graczy czy może bardziej rozbudowane, które pozwalają na dłuższą zabawę? A może pytają o konkretne tytuły?
Analizując profil odbiorcy naszych towarów, dokonujemy tak naprawdę analizy rynku, oczywiście we własnej mikroskali. Dzięki temu będziemy mogli lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. W przypadku planszówek szczególnie istotne jest, by gra była dopasowana do odbiorcy – pozytywne doświadczenia związane z zabawą sprawiają, że takie osoby chętniej wracają po kolejne tytuły, a hobby, jakim są planszówki, zostaje z nimi na dłużej. Uważnie obserwując, jakiego rodzaju gry sprzedają się w naszym sklepie, możemy spróbować poszukać tytułów w określonym stopniu do nich podobnych (w zbliżonej cenie, podobnego typu lub o pokrewnej tematyce).

Siła marketingu

Gdy rozważamy wprowadzenie do oferty konkretnego tytułu, warto zwrócić uwagę na to, jaki stosunek ma do niego sam wydawca. Bardzo ważną przesłanką, która pozwala wywnioskować, czy gra będzie rozpoznawalna (co ma istotny wpływ na jej potencjał sprzedażowy), są działania marketingowe zaplanowane wokół niej. Mile widziane są wszelkie dodatkowe materiały i inicjatywy – począwszy od naklejek i plakatów, które możemy umieścić w sklepie, poprzez szkolenia produktowe, turnieje, na reklamach (prasowych, internetowych, radiowych i telewizyjnych) skończywszy. Solidne promowanie wybranych tytułów sprawia bowiem, że klienci mają więcej okazji do kontaktu z tymi produktami, dzięki czemu zostają one lepiej zapamiętane. I nawet jeśli za pierwszym razem nie dokonają zakupu, rośnie szansa, że przy następnej okazji wybiorą znany im tytuł.


Recepta na sukces

Niestety, nie ma złotego środka, który ułatwia podejmowanie trafnych decyzji. Chcąc osiągnąć sukces sprzedażowy, musimy pamiętać, że w dużej mierze zależy on od nas samych. Im więcej pracy włożymy we własny rozwój i odpowiednie przygotowanie naszych pracowników, tym łatwiej będzie nam sprzedawać różnorodne produkty. Jeśli asortyment naszego sklepu jest szeroki, a my sami stawiamy pierwsze kroki na rynku planszówkowym, zamiast ryzykować, warto jest zainwestować w tzw. pewniaki. Te, które są na rynku od dłuższego czasu i mają stabilną sprzedaż oraz są promowane przez wydawców, np. poprzez reklamy telewizyjne. To one będą stanowiły bazę, którą stopniowo możemy rozbudowywać zgodnie z podanymi powyżej wskazówkami.


Rynek Zabawek


Artykuł powstał przy współpracy redakcji Ateneum i magazynu "Rynek Zabawek"


Tekst: Katarzyna Hoffmann

Źródło fotografii: Rebel