Strefa marek
Wyobrażenie. Fenomenologiczna psychologia wyobr.

EAN:

9788361182887

Wydawnictwo:

Rok wydania:

2012

Oprawa:

broszurowa

Format:

12x19,5 cm

Strony:

284

Cena sugerowana brutto:

58.00zł

Stawka vat:

5%

Francuski filozof Jean-Paul Sartre (1905-1980) napisał Wyobrażenie dość wcześnie (1936?1939) z przeznaczeniem na pracę doktorską. Choć wydawałoby się, że takie przeznaczenie nie zapowiada zajmującej lektury, rozprawa jest frapująca, pełna odważnych tez i nowoczesna, bo fenomenologiczna. W tym okresie Sartre zapoznawał się z pracami Husserla oraz Heideggera i łącząc ich z Bergsonem, mógł zaproponować nową `fenomenologiczną psychologię wyobraźni`. W książce chodzi przede wszystkim o obraz, którego jedną z postaci, obrazem myślowym, jest tak zwane wyobrażenie. Obraz jest świadomością, głosi podstawowa teza Sartre`a - nie rzeczą, nie przedmiotem, lecz aktem `obrazowania`. Bez tej aktywności umysłu obraz malarski byłby tylko nagromadzeniem barwnych plam, a wyobraźnia nie umiałaby wytworzyć sobie `wyobrażenia` nieobecnej rzeczy. Sartre wprowadza wiele przytomnych, ale wówczas jeszcze nowatorskich koncepcji, na przykład odróżnia obraz od postrzeżenia z jednej strony, a od gotowego przedmiotu z drugiej, nie przeciwstawia obrazu sferze myślowej, lecz go do niej zalicza. Ten wkład w fenomenologiczną psychologię zawiera już elementy filozofii egzystencjalnej, którą autor wyłoży kilka lat później w Bycie i nicości.